به گزارش شهرآرانیوز، سازمان هواپیمایی کشوری تیرماه سال گذشته بخشنامهای صادر کرد که مجدداً در اسفندماه تکرار و تاکید شد در برخی مسیرهایی که با ترافیک هوایی بالایی مواجه است بههیچعنوان بلیت چارتری فروخته نشود. در زمان حاضر پروازهای چارتری از مبدأ و به مقصد تهران در شهرهای مشهد مقدس، شیراز، اصفهان، اهواز، بندرعباس و تبریز ممنوع است و هیچ شرکت هواپیمایی بههیچعنوان نمیتواند بلیت پروازهای چارتری در این مسیرها بفروشد.
با وجود تاکید سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بر ممنوعیت فروش بلیت پروازهای ۶ مسیر داخلی از مبدا تهران بهصورت چارتری، اما امروز سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ فروش این نوع بلیت همچنان ادامه دارد.
نایب رئیس انجمن صنفی هواپیمایی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز در این باره گفت: ممنوعیت پرواز چارتری خیلی وقت است از سوی سازمان هواپیمایی کشور بر قرار است و موضوع جدیدی نیست. در فروش چارتری بلیت نظارتی آنچنان نمیتوان صورت گرفت. مسلما ایرلاینها عامل گران فروشی هستند به طوریکه سازمان هواپیمایی کشوری باید به این موضوع ورود کند، اما چون اختصاص خطوط پرواز به شکل انحصاری است سازمان هواپیمایی کشوری نتوانسته تا کنون این موضوع را ساماندهی کند.
به گفته فرهاد دوایی، ایرلاینها هم با توجه به هزینه هایشان تقاضای افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ بلیت داشتند که این موضوع محقق نشد و بر همین اساس راهی برای جبران هزینهها پیدا کردند و باعث شده ساماندهی نرخ پرواز عملا صورت نگیرد.
وی افزود: تمام مشکلاتی که دربخش حمل و نقل هوایی پیش میآید به خاطر تقاضای زیاد و عرضه کم است. متناسب با این موضوع ایرلاینها هم به خاطر اینکه پروازها با نرخ مصوب برایش صرف نمیکند عرضه را کم کرده و پروازهایش را به مسیری مثل نجف اختصاص داده است تا نرخ بالاتری برای پرواز خود دربافت کند؛ و ترجیح میدهند از خطوطی که یک میلیون تومان دریافت میکنند کاسته و به خطوطی که بلیت را میتوان ۱۳ یا ۱۴ میلیون تومان بفروش برساند اختصاص دهند.
او در ادامه گفت: سازمان هواپیمایی کشور به دلیل اینکه اجازه افزایش قیمت نمیدهد ایرلانها هم مسیرهایی که برایش صرف نمیکند را کم و به خطوطی مثل نجف و سایر خطوط خارجی که بلیتش گرانتر است اختصاص می دهند.
نایب رئیس انجمن صنفی هواپیمایی خراسان رضوی ادامه داد: باید عرضه و تقاضا برابر شود تا این مشکل حل شود، اما متاسفانه این اتفاق نمیافتد. باید دولت سوبسیدی به ایرلاینها اختصاص دهد و باتوجه به هزینههای دلاری که دارد نیاز به حمایت دارد. مسلما وقتی تقاضا زیاد است و عرضه کم در آنجا فساد به وجود میآید و قطعا قیمتها ده برابر میشود.
دوایی افزود: پیشنهادی که در این مقطع مطرح است، اینکه دولت باید اجازه دهد ایرلاین نرخ را شناور کند. برای مثال تقاضا برای نجف افزایش پیدا کرده است و این امکان وجود دارد که بلیت ۱۴ میلیون تومانی را با ۴ میلیون تومان به دلیل شناور بودن این نرخ خطوط خریداری کند.